تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
ياسمين عبد العزيز
ياسمين عبد العزيز

ياسمين عبد العزيز وآخر التطورات.. عملية ثانية واستئصال جزء من الأمعاء

2021-07-19

ضجت مواقع التواصل الاجتماعي منذ الصباح الباكر من أمس بخبر تدهور الحالة الصحية للفنانة المصرية ياسمين عبد العزيز بعد إجرائها عملية جراحية.

وتداول عدد كبير من متابعين السوشال ميديا دخول ياسمين عبد العزيز بغيبة لمدة تزيد عن 14 ساعة ثم إفاقتها من الغيبوبة، وعلى رغم كثرة الإشاعات التي تتداول حول سبب دخولها بشكل أساسي إلى المستشفة وحالتها الصحية إلا أن هناك تكتم من قبل عائلتها وزوجها أحمد العوضي عن حالتها.

ومن جهة آخرى، نشر الصحفي المصري خالد صواف صورة ليد من داخل المستشفى توقع الجمهور أن تكون يد الفنانة ياسمين عبد العزيز، ودعا متابعينه للدعاء لها دون أن يكشف أيضًا أي معلومة صحية تخصها.

وبعد تداول العديد من الإشاعات نشر خالد صواف عبر حسابه على انستغرام، صوة لياسمين مكتوب عليها "ياسمين عبد العزيز تفيق من الغيبوبة بعد دخولها العناية المركزة". 

وعلق على الصورة: "علشان كمية المنشن اللي عمالة تتعملي.. ياسمين الكلام اللي بيتقال انها في غيبوبة وفاقت او انها دخلت غيبوبة اصلا كلة مش صح.. فياريت زي ماطلبت من حضراتكوا لو سمحتوا ادعولها.. ومتسمعوش اي كلام من اي مصدر بيتقال غير احمد العوضي وووبس.. علشان كل اللي بيتكلموا دول بيهروا.. ياسمين فعلا محتاجة دعائكوا وبفضل الدعاء ده ان شاء الله ترجعلنا بالسلامة تاني".

إلا أن آخر الأخبار المتداولة عن سبب دخول ياسمين عبد العزيز إلى المستشفى فهي جراء عملية استئصال ورم لمفاوي في الرحم، ونتيجة التطورات حدثت في العملية أصيبت بصدمة تسممية، أدت إلى استئصال جزء من الأمعاء.

وكان قد طلب أحمد العوضي عبر حسابه على فيسبوك عدم أخذ أي أخبار لها علاقة بصحة ياسمين عبد العزيز إلا منه.

رسالة مؤثرة من أحمد العوضي إلى ياسمين عبد العزيز

وأرسل أحمد العوضي رسالة مؤثرة إلى زوجته عبر حسابه على الفيسبوك وقال: "يمكن ببان  قدامكم دايما قوي.. لكن الحقيقه انا دلوقتي اضعف انسان علي وجه الارض عشان انا روحي مش معايا.. انا ضعيف جدا من غيرك انتي لازم تبقي كويسه ولازم تقومي بالسلامه."

وأضاف: "انا لاول مره اكتب من غير ما اكون مفكر انا بكتب ايه وهكتب ايه.. بس انتي هتقومي ان شاء الله باذن الله عشان انتي وعداني وعد وهتتفذيه.. انا عاوزك تبقي كويسه وتقومي عشان اقولك اني لو كنت ببينلك اني بحبك مره فالحقيقي واللي جوايا اني بحبك الف  مره."

ياسمين عبد العزيز وأحمد العوضي

وأردف العوضي: "وانا دلوقتي مش قوي زي ما انتي بتشوفيني انا دلوقتي ضعيف ضعيف جدا.. لحد ما تقوميلي تاني عشان زي ما انتي بتاخدي قوتك مني انا كمان باخد قوتي منك.. قومي عشان انا بحبك..  بحبك اكتر بكتيير من كل الكلام اللي انا كتبته.. اكتر بكتير من كل اللي عدينا بيه مع بعض من ايام حلوه ومواقف صعبه مرت علينا ... اكتر بكتير حتي من الموقف اللي احنا فيه دلوقتي .. انا بحبك."

وختم كلامه: "ادعولها تقوم بالسلامه زي ما انتو دايما بتدعولها بالنجاح والتوفيق .. هي دلوقتي محتاجه دعواتكم."

ياسمين عبد العزيز أحمد العوضي مرض ياسمين عبد العزيز

احدث المقالات