تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
هيا الشعيبي
هيا الشعيبي

هيا الشعيبي تدافع عن نفسها بعد اتهامها بجمع تبرعات وعدم توزيعها على المحتاجين.. ماذا قالت؟ (فيديو)

2020-04-28

ردت الفنانة الكويتية هيا الشعيبي، على اتهامها بسرقة تبرعات تم جمعها من أجل مساعدة المحتاجين والمتضررين من أزمة فيروس كورونا.
وقالت الشعيبي في تصريحات تلفزيونية: "والله وكتاب ربي أنا من مالي وحسابي الحر بساعد الناس.. اللي محتاج يبعتلي وأنا أبعت يتأكدوا أنه محتاج وبنتواصل معاه ونبعتلوا".

وأضافت: "عندي جروب كويتيات وهذا الشيء أول مرة أقوله عشان إحنا بنساعد الناس.. قبل كام يوم في ناس بعتتلي أنه في فنانين متبرعين وأنا اللي واخدة فلوسهم والله إحنا من الصبح بنطلع ونطق الأبواب ونعطي.. وإحنا ما حدا عطانا شيء ولا أخذ من أحد شيء".

وأردفت: "عندي تسجيلات من حريم تبكي والله عيب أني أحطها.. هي مرة واحدة نشرت تسجيل لواحدة كانت تبكي لأنها كانت ستطرد من البيت لعدم قدرتها على دفع الإيجار عشان كنت أبي الناس تساعد مو أبي أتفشخر".


واستطردت هيا: "الموضوع ده كشفلي أني كل اللي بيهجموني من ناس لا هم منا ولا علينا".
وبسؤالها عن رأيها في الهجوم ضد فناني الكويت بسبب أجورهم المرتفعة، رغم أزمة فيروس كورونا، قالت: "لا أهتم بالتعليقات وما أحط هدول الناس في بالي لأني مين هدول إحنا لينا تاريخنا وفننا وكوميديتنا من سنين ليش هلق طلعتوا تتكلموا؟".

وأوضحت: "ليا عتب على بعض الناس ليش تسمعلهم، من وإحنا صغار والتلفزيون الكويتي مدللنا وياخد مننا.. ليش إحنا ننطر الأبواب اللي بره تنطق عشان الأعمال الكويتية تروح حق اللي بره".

وأكملت: "إنتوا مو عارفين أنه المصور بياخد 30 ألف دينار كويتي مع العدة بتاعته والعمال.. ده غير المخرج ليه سعر والنجم ليه سعر هذا بالإضافة لتأجير السيارات وأماكن التصوير.. يا جماعة تصوير عمل واحد تخلي الناس تهد بيتها َعيالها.. إحنا لما ندش تصوير كام شهر ما بشوف عيالي".

واختتمت: "وأنا في تصوير عملي الأخير واجهنا مشاكل كتير بسبب الحظر عشان كورونا والإيجارات صارت الضعف وكمان برامج كتير وقفت.. إحنا قاعدين في البيت والأعمال المصرية والعربية قاعدة تعرض ولا عمل فيهم وقف ليش عنيكم علينا؟".

يذكر أن أنباء ترددت عن قيام فنانة كوميدية كويتية - قيل إنها هيا الشعيبي -، قامت بجمع التبرعات من أجل مساعدة المحتاجين والمتضررين من أزمة كورونا كونها، ولم تقم بتوزيعها.

هيا الشعيبي أخبار المشاهير أعمال المشاهير تصريحات المشاهير

احدث المقالات