تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
الحلوى
الحلوى

حلوى برسومات جريئة في حفل سيدات يشعل غضبًا واسعًا في مصر

2021-01-19

أشعلت صور حلوى على شكل أعضاء حساسة ظهرت في احتفال مجموعة سيدات بعيد ميلادهن داخل أحد نوادي القاهرة غضب مواقع  التواصل الاجتماعي في مصر. 

وأظهرت عدة في الصور المتداولة على السوشيال ميديا خلال احتفال يجمعهن، ويتناولن حلويات على شكل أعضاء حساسة للرجال والنساء.

وتسببت الواقعة في هجوم حاد من رواد مواقع التواصل الاجتماعي معتبرين أن الظاهرة غريبة بعيدة عن عادات وتقاليد المجتمع المصري.

فيما كانت بعض السيدات في حالة سعادة وضحك، والمثير للجدل أكثر أن أغلبهن من كبار السن، حيث جاءت أغلب التعليقات على مواقع التواصل مستهجنة للمشهد وما تضمنته الصور.

وانفجرت الأزمة بعد تداول الصور  بشكل واسع بين أعضاء النادي الشهير وعلى جروبات أعضائه.

وقال احد المعلقين على الصور: "الوباء والفقر اللى منتشر بينا ده مش قليل علينا وتشوف الواحدة فيهم معديه الخمسين سنة يعني مش شباب مثلا وبيهزروا لا دول المفروض أمهات وناس عاقلة لكن للاسف"، وقال آخر: "ابقوا اعملوا احتفالاتكم دى فى بيوتكم عشان مفيش حد يتأذي من صور مشينة زي دي".

وكتبت معلق يقول" ‏رايحة بينا على فين يا مصر بيكفي فجر يا ام الدنيا، في نادي الجزيرة احتفال علني لسيدات من خلال جاتوهات جنسية"٠

فيما طالب أعضاء النادي بضرورة التحقيق مع العضوات اللاتي ظهرن في الصور المتداولة، مؤكدين أن الأمر يخرج عن القيم والتقاليد المعروف بها النادي.
وكتب معلق آخر يقول" الموضوع كلة غلط فى غلط من أول اللى عمل كدا فى نادى اجتماعى للصور و اللى نشر واللى عمال ينشر الصور تانى ويفضح، حاجة حزينة جدا". 

وتابع ثالت يقول "أنا مش عارفة جري ايه لحياء الستات والبنات..... إيه الارف ده". ورابع قال "إذا كان الأهالي بتعمل كده منتظرين من اولادهم إيه". 

من جهتها قررت مديرية الشباب والرياضة بالقاهرة تشكيل لجنة للتحقيق في الواقعة بعد تداول صور عبر وسائل التواصل الاجتماعي وبعدما رفع عدد من المحامين بلاغات رسمية للنائب العام للتحقيق في الأمر. 

 

 

حبيبة عبدالله

الحلوى أخبار تسلية ترفيه نشاطات

احدث المقالات

X